V33 groeit naar 20% op 20 jaar

In twee decennia heeft het in oktober 1993 opgerichte filiaal van de V33-Groep z’n plaatsje weten te bemachtigen op de Belgische markt van de houtbeschermingsproducten. Dit familiebedrijf, met 13 werknemers in België, heeft de crisis probleemloos overleefd en is in ons land naar een marktaandeel van bijna 20 % gegroeid.

De grote geschiedenis van het kleine V33
Begin jaren ’50 in de Jura (Frankrijk) ontdekt meneer de Grivel, indertijd fabrikant van vernissen voor radiotoestellen, een product dat resistenter is dan alles wat toen op de markt te vinden was. Niet bang van een uitdaging beslist hij om dit vernis te gebruiken om de plankenvloer van zijn huis te beschermen en wordt daarmee in feite de uitvinder van het parketvernis. In 1957 komt hij met een verbeterde versie van het vernis (V) op de proppen die 33 % van de hardheid van glas heeft… en zo geschiedde: het merk "V33" is geboren. Een ware revolutie in het onderhoud van hout!

V33 gaat de Belgische toer op
Hoewel het merk V33 al sinds eind jaren ’50 verdeeld wordt in België, is het wachten tot begin jaren ’90 vooraleer het Franse bedrijf zich in ons landje komt vestigen. V33 België neemt de enige importeur van zijn producten over en neemt zijn intrek in de bestaande gebouwen, die toen dichter bij het appartement lagen dan bij het magazijn. Ze zullen er maar één jaar blijven, want in 1994 verhuist V33 naar het Vlaams-Brabantse Lubbeek. Vier jaar lang zal V33 alles herstructureren, met inbegrip van de producten die aangepast moesten worden aan de normen van de Belgische markt.

Hun strategie: alles inzetten op de groei van de groothandel
De producten van V33 waren al verkrijgbaar bij heel wat kleine zelfstandigen, maar lagen door een gebrek aan een overeenstemmende strategie nog niet in de rekken van de grote winkelketens. Het was wachten op 2003 en een ware verleidingscampagne om de grote doe-het-zelfketens ervan te overtuigen om hen in hun aanbod op te nemen.
Eind 2008 fusioneren twee grote concurrenten van het bedrijf. V33 ziet zijn kans schoon en zet alle zeilen bij met het oog op een snelle en krachtige groei. Een strategie die zijn vruchten lijkt af te werpen als we de huidige resultaten van deze KMO bekijken.

André Lemmens, managing director van V33 België : « Het verleden heeft ons geleerd dat we niet enkel naar de concurrentie moeten kijken, we moeten een 360°-visie ontwikkelen. Vandaag plukken we de vruchten van de juiste strategische keuzes die we in het verleden maakten. We zijn al in het verleden begonnen met aan de toekomst te werken, en dat doen we vandaag nog steeds. Meer dan ooit is het van essentieel belang om die 360°-visie aan te houden, om ook voor de verre toekomst de juiste koers uit te zetten. Afspraak binnen 10 jaar: dan vieren we ons 30-jarig bestaan met een marktaandeel van 30%. »

// WEDSTRIJD // Vanaf begin oktober vallen er via de Facebookpagina van V33 heel wat prijzen te winnen. www.facebook.com/V33Belgium


Over de V33-Groep - WWW.V33.BE
Bijna 50 jaar na haar oprichting heeft de V33-Groep, een familiebedrijf, z’n plaatsje weten te veroveren tussen de grootste Europese bedrijven in de sector van de houtbeschermingsproducten. De groep richt zich op het ontwikkelen, fabriceren en verkopen van kwalitatieve houtproducten op het vlak van bescherming en decoratie, zowel in als buiten de woning.

Tegenwoordig telt de V33-Groep 550 werknemers en zijn haar activiteiten goed voor een omzet van bijna 200 miljoen euro. Elk jaar gaat 5 % van de wereldwijde omzet naar de R&D-afdeling. Vandaag is de V33-Groep aanwezig in 30 landen met een filiaal in 6 Europese landen: Engeland, België, Spanje, Italië, Polen en Zwitserland. Daarnaast werkt het bedrijf samen met exclusieve verdelers in Duitsland, Griekenland, Rusland, Marokko, Roemenië en de Scandinavische landen.